I Sverige är det få företag som anammar en strikt klädkod på kontoret – man lämnar det helt enkelt upp till sina anställdas goda omdömen. Med det sagt betyder det inte att man kan dyka upp i vad som helst till jobbet. Även om det inte är utsagt i form av regler eller en klädkod, förväntas det nämligen oftast att man ändå ska bära kläder som är lämpliga för kontorsmiljön och businessmiljön. Vad innebär då det?
Det kanske viktigaste för att skapa en professionell look på jobbet är att man har kläder som sitter väl. Den mest businesspassande kostym eller byxdress kan se slarvig eller oprofessionell ut om den sitter illa eller har fel snitt. Exempel på vanliga fel när det gäller passformen är kavajer med för långa ärmar och skjortor som sitter för tajt. När det gäller kostymbyxor ska man titta på deras fickor: om de ligger slätt har man hittat ett par med bra passform, men om de öppnas när man har dem på sig behöver man antingen en annan storlek eller en annan modell.
Det finns självklart graderingar av business-kläder – man behöver inte ha kostym och kostymbyxor varje dag. I USA talar man till exempel ofta om ”business casual”, vilket är en lite ledigare typ av kontorskläder. Man kan till exempel para ihop kostymbyxorna med en tröja istället för en kavaj, eller välja en klänning med lite färg istället för svart, grått eller mörkblått.
Det finns dock situationer i arbetet då man inte behöver fundera på vad man ska ha på sig, eftersom man förväntas bära företagets profilkläder. Det kan till exempel gälla när företaget ska representeras på en mässa eller en konferens. Om man som företagare vill hitta profilkläder som håller samma höga standard som ens medarbetares businesskläder, ska man gå in på Medtryck. Där finns ett stort utbud av olika profilkläder, som kan förses med företagets logotyp.