Trender inom parfym

april 24, 2017 Garderob

En generell trend inom samhället är att vi allt mer strävar efter att uttrycka vår individualitet, genom våra kläder, genom vår inredning, genom våra jobbkarriärer och alla andra aspekter av våra liv. Varför skulle då doften vi bär vara annorlunda?

Ett tydligt exempel på hur parfymmarknaden har fått en helt ny aspekt i och med att unika och individuella dofter värdesätts allt mer är framgången bakom företaget Agonist, som började närmast som ett konstprojekt då duon bakom företaget skapade en parfym som levererades i handblåsta konstglasflaskor från Kosta Boda. Varje parfym/skulptur kostade 11 000 kronor, och till en början visste marknaden knappt hur produkten/konstverket skulle presenteras, eftersom en parfym på NK inte får kosta mer än 2 500 kronor, och man på konstmuseer var osäkra på om det var en kommersiell skönhetsprodukt eller inte. Till slut lanserades doften Kallocain parallellt på NK och Röhsska museet.

En annan trend inom parfym är dofter som frångår den traditionella uppfattningen om hur parfymer ska dofta. Två exempel på det är Louis Vuitton, som hösten 2016 släppte en parfym som doftar som deras väskor, eller Gateau, som ungefär samtidigt släppte en parfym som ska dofta som färskt surdegsbröd. Om du vill få ett axplock av alla de parfymer som finns på marknaden för tillfället, och bilda dig en egen uppfattning om de nuvarande trenderna, ska du gå in på Eleven.se.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Garderob